فشار خون دوران بارداری را چگونه کاهش دهیم؟
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

فشار خون بالا یعنی فشاری که خون به دیواره‌ی سرخرگ‌ها وارد می‌کند بسیار زیاد است. هر چند فشار خون برای هر کسی می‌تواند روی بدهد اما زنان باردار بیشتر در معرض آن هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، در ایالات متحده آمریکا، تعداد زنان بارداری که دچار فشار خون بالا هستند رو به افزایش است. بنا بر گزارشی از انجمن بارداری آمریکا، ۶ تا ۸ درصد از زنان باردار، فشار خون بالا دارند.

 

زنان طی دوران بارداری می‌توانند به انواع گوناگونی از فشار خون مبتلا شوند، مانند:

. فشار خون حاملگی که بعد از هفته‌ی بیستم بوجود می‌آید.

. فشار خون مزمن که قبل از بارداری نیز وجود داشته یا پیش از هفته‌ی بیستم بارداری ایجاد می‌شود.

. فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی که در زنان دچار فشار خون مزمن قبل از بارداری روی می‌دهد.

. پره اکلامپسی، نوعی مشکل مربوط به بارداری که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سایر اندام‌ها شناخته می‌شود.

دلایل گوناگونی می‌تواند برای فشار خون بالا در دوران بارداری وجود داشته باشد که شامل چاق بودن یا داشتن اضافه وزن، سبک زندگی غیر فعال، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، بارداری بار اول، بیشتر از یک جنین در رحم داشتن، بالاتر از ۴۰ سال داشتن و داشتن سابقه‌ی خانوادگی بیماری کلیوی، پره اکلامپسی یا فشار خون مزمن می‌شود. استفاده از تکنولوژی‌هایی چون لقاح مصنوعی نیز می‌تواند ریسک فشار خون بالا را افزایش بدهد.

 
فشار خون بالا طی دوران بارداری، فشار زیادی به قلب و کلیه‌ها وارد می‌کند که در نتیجه ریسک بیماری قلبی، کلیوی و یا سکته‌ی مغزی را بالا می‌برد. علاوه بر موارد گفته شده، سایر عوارض فشار خون بالا شامل محدود شدن رشد جنین، زایمان زودرس، جدا شدن جفت و عمل سزارین می‌‌شود.

اگر دچار فشار خون بارداری هستید باید حتما میزان فشار خون‌تان را به دقت و به طور مرتب کنترل کنید. کنترل و مدیریت فشار خون می‌تواند کمک‌تان کند تا یک بارداری بدون خطر و کودکی سالم داشته باشید. ضمنا باید به طور مرتب بوسیله‌ی سونوگرافی، وضعیت رشد جنین پیگیری شود.

۱. مصرف نمک‌تان را کنترل کنید

به طور کلی وقتی مشکل فشار خون پیش می‌آید باید مصرف نمک بسیار محدود شود تا از افزایش فشار خون جلوگیری شود. مطالعات نشان داده کاهش مصرف نمک غذایی می‌تواند تعداد مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ی مغزی را کاهش دهد.

 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد، بر خلاف باور عمومی، رژیم‌های غذایی بسیار کم نمک در مقایسه با رژیم‌های غذایی با نمک متعادل، ممکن است مفید نباشند و موجب افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ شوند. این پژوهش توصیه می‌کند تنها کسانی که لازم است میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند افرادی هستند که فشار خون بالا داشته و زیاد نمک مصرف می‌کنند. همیشه یادتان باشد که بدن برای عملکرد مناسب خود به مقدار کمی سدیم نیاز دارد اما نمک زیادی فقط باعث افزایش فشار خون شده و شما را در معرض بیماری‌های قلبی یا سکته‌ی مغزی قرار می‌دهد.

در دوران بارداری، شما باید مصرف نمک خود را کنترل کنید تا فشار خون‌تان نیز تنظیم باشد.

 

 

۲. تنفس خود را کنترل کنید

تنفس عمیق، یک تکنیک آرامسازی معروف است که به کاهش استرس و تثبیت فشار خون کمک می‌کند. تنفس عمیق موجب بهبود حساسیت بارورفلکس عروقی شده و از فشار خون کم می‌کند.

ضمنا هر بار که شما یک نفس عمیق می‌کشید، خون اکسیژن‌دارشده‌ وارد تمام سلول‌های بدن می‌‌شود. در نتیجه انرژی تولید کرده و به شما احساس خوبی می‌دهد. یک جای راحت دراز بکشید، دست‌ها را روی سینه و زیر قفسه سینه بگذارید. به آرامی با بینی نفس بگیرید جور که احساس کنید شکم‌تان بالا می‌آید. سپس به آرامی با دهان‌تان طی ۵ شماره نفس را بیرون بدهید، همزمان عضلات شکمی را منقبض نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و سعی کنید تنفس‌تان آرام و منظم باشد. تمرین تنفس عمیق را به مدت ۱۰ دقیقه و دو تا سه بار در روز انجام دهید تا فشار خون‌تان را مدیریت کرده و به سلامت قلب‌تان کمک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: